الشبكة العربية لمطوري الألعاب

مبتدئ  أحمد صقر مشاركة 1

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 🙁
(تحذير .. الموضوع مفخخ بالتعليقات الجانبي... محظور على  اللى مبيحبوش الهزار-على العموم فى الأخر هتكتشف انه جد 😄 - )
____________________

حلوه اوى التعابير دى 😆

 بصراحه مليت من مراقبة الشبكة دى بدون مشاركة إيجابيه 😒 عشان كده حبيت أشارككم حاجة شفتها من يومين و غير رأيى فى حاجات كتير فى عالم تطوير الألعاب ☺ ...
_____________________

المهم .... الموضوع محاولة لطرح نقاش حول المعنى الحقيقى للألعاب (لسه موصلتش للعنون ^^ .. بس قربنا أهوه ) ... أنا هتكلم على أساس ان اللى فى الشبكة عارفين الفرق بين " تطوير الألعاب المستقل Indie game development "من معناها .. مبيعتمدوش على حد , شغالين بالمبادرة و بتبقى الميزانيه فيها تعبانه أو مش موجوده خالص "زى حالتنا كده 😠 " و شركات التطوير المعتمده على شركات نشر كبيرة و ميزانيات مهوله " أغلب شركات النشر فيها فرق تطوير " . حيران ؟؟ .. اخش بقى فى الموضوع ....

نرجع للسطرين الأولين اللى كتبتهم ... "نقاش حول المعنى الحقيقى للألعاب" .. اه ...  خلينا نبص من فوق (باصص انت ؟؟ 😲 ) ... خلينا نبص للألعاب بمنظورين .. منظور وظيفى و منظور تقنى (واخد بالك انت ؟؟) .. شوف المقاله المرفقه فيها شرح للمنظورين ( اجتهاده منى للتوصل للمعنى الحقيقى للألعاب )  ... اكيد الكل مقتنع ان الألعاب للمتعه ... صحيح ... لكن كده احنا أخرجنا الألعاب الجادة من الموضوع "مش عارف الترجمة كده صح ولا إيه . اسمها بالافرنجى serious games " .. محتار ؟؟ " اللى مش فاهم يستخدم جوجل ويفهم " ... طيب .. بعد ما فهمت ... خلينا نعرف رأى مطورى الألعاب المحترفين "الممتهنين للمهنه دى 😢 " انا مش عاوز أظلمهم .. بس الكل ملاحظ ان الألعاب بقت زى بعضها .. يدوبك الفرق تقنى بحت .. الاهتمام الأكبر أصبح "أجمد جرافيك و أصوات جدوه عاليه و انت يامسكين قاعد تهرى فى نفسك " انا عارف ان الكلام ده مش دقيق ... فعلا فيه ألعاب كبيرة الجيم بلاى بتاعها دماار .. لكن فين الإبتكار ؟؟؟ الإبداع ؟؟ .. "طبعا لما بتكلم عن الابتكار والابداع قصدى فى الـ Gameplay مش فى الحاجات التقنيه " ... عشان كده ظهر ملايكه اسمهم مطورى ألعاب مستقلين ... هديه من ربنا ... جم عشان يرحمونا من عذاب الملل ولعب ألعاب بتكرر نفسها ... بيهتموا بطريقة الألعاب مع عدم إهمال الجانب الفنى "البصرى" ... ببساطة .. بيبصوا للعبه على أساس انه قطعة فنيه ( ياسيدى 😆 ) ... الفكره هنا هى فى طريقتهم "اللى المفروض انها طريقتنا باعتبار ما سيكون " - طريقتهم فى تعريف ألعاب الفيديو ... متعه و انبساط ومسحة فنيه و بهارات بدون تعقيد و شعارهم لا حاجة لإرباك اللاعب ....
بالتأكيد الكل لعب ألعاب من التقيله ... خلينا نشوف الألعاب بتاعت المطورين المستقلين ^^ ...  بس الأول خشوا هنا و نزلوا محاضرات الجدع ده اللى اسمه جوناثن بلو ... http://braid-game.com/   شوفوا محاضراته فى قسم الـ Appearances ..... " شوفتوا اللعبه اللى اسمها برايد ؟؟؟ حاجة تحبس الأنفاس بصحيح و الجيم أرت إرهابى بمعنى الكلمه 😒 ) ...  طيب .. انا حاسس انى لكيت كتير ... خلينا نطلع بالبهاريز من الموضوع ده عشان نقدر نتناقش بوضوح ..

1- ما الذى تعنيه الألعاب لك ؟؟؟ هل تهتم أكثر بالجوده التقنيه والفنيه للعبه أم كل مايهمك أن تشعر بروح اللعبه و تستمع بطريقة اللعبه المميزه ؟؟
2- مطور ألعاب مستقل ... ما رأيك ؟؟؟ هل دخلت الفكره إلى رأسك ؟؟ ... هل تعتقد بأن تطوير الألعاب جدير بأن تهبه حياتك ؟؟
3- الألعاب الجاده  Serious games  ... هذا هو تعريفها على الويكى بيديا : A serious game is a software application developed with game technology and game design principles for a primary purpose other than pure entertainment. 
أما ألعاب الفيديو فهذا هو تعريفها على الويكى بيديا : A video game is a game that involves interaction with a user interface to generate visual feedback on a video device. ... ما رأيكم ؟؟؟ هو هو تعريف عادل للألعاب ؟؟ هل تعتقد بأن هذا التعريف يعطى الحق لشركات التطوير الكبرى فى حرق دمنا بالألعاب المكررة 😭 ...
 
توجد نقاط أخرى متأكد انها ستناقش فقط اذا تطور هذا النقاش لمرحله معينه 😄 ... أرونا مالديكم

أحمد صقر
مطور ألعاب مستقل
http://a-saker.blogspot.com

مبتدئ  أحمد صقر مشاركة 2

معلش >< .... نسيت ارفق المقاله ... رفعتها عالرابيد شير أحسن ,,, :-
http://rapidshare.com/files/131707981/WorkShop-Basic.rar.html

أحمد صقر
مطور ألعاب مستقل
http://a-saker.blogspot.com

خبير  Mohammad Khashashneh مشاركة 3

وفي 23 يوليو 2008 05:27 ص، أعرب Saker عن رأيه بالموقف كالآتي:

تشعر بروح اللعبه و تستمع بطريقة اللعبه...
هذا فعلا ما يهمني, ولاكن ليس بالضرورة أن تكون مميزة.
برأيي اللعبة المميزة اليوم ستكون أقل تميزا غدا, لذلك فأنا لا أفرق بين لعبة قديمة أو جديدة. و مستعد للعب سلسلة من الألعاب المتشابهة مثل Casstlevania و Rockman حتى لو وصلت إلى الجزء30  😏

من سار على الدرب وصل, من جد وجد...
بس عتبك على اللي بيسمع

خبير مدير وسام البهنسي مشاركة 4

شكراً جزيلاً على هذا الطرح 😄 . لقد اطلعت على مدونة جوناثان، ووجدت أنه يملك تسجيلاً لمحاضرته في مؤتمر MIGS 2007، وهي محاضرة مثيرة للاهتمام، وكنت أود أن أعرف ماذا سيكون رأيه عن ألعاب مثل GTA 😲 .  رابط المحاضرة (تسجيل صوتي مع سلايدات PowerPoint):
 
http://number-none.com/montreal2007.zip
 
(لقد قمنا بتغطية مؤتمر MIGS 2007 لمن يحب أن يلقي نظرة:
 
http://www.agdn-online.com/coverage.aspx?view=migs2007_1
 
 
 على كل حال، بالنسبة لأفكار التصميم فالموضوع متعلق بالثقافة بشكل كبير، ويمكنك استنتاج شكل الألعاب لكل ثقافة من منتجاتها الفنية في الوسائط الأخرى (الأفلام والأغاني والكتب). أعتقد أن هذا يعطيك فكرة عما يجب علينا توقعه من الثقافة الأمريكية أو الأوروبية أو اليابانية... 😳
 
لقد قرأت المقالة التي أرفقتها، وقد أعجبني سردك للمعلومات فيها 😄 ، إلا أن القسم الأخير الخاص بالمصطلحات آذاني لأنني كنت أقرأ وأفهم كل شيء بالعربية، وفجأة واجهت سيلاً طويلاً من المصطلحات الإنجليزية المشروحة بالإنجليزية أيضاً 😖 !
 
والآن سأجيب على استقصائك من وجهة نظري الشخصية فحسب:
 


في 22 يوليو 2008 03:27 م، قال Saker بهدوء وتؤدة:

1- ما الذى تعنيه الألعاب لك ؟؟؟ هل تهتم أكثر بالجوده التقنيه والفنيه للعبه أم كل مايهمك أن تشعر بروح اللعبه و تستمع بطريقة اللعبه المميزه ؟؟

الألعاب هي وسط إعلامي مثلها كالتلفاز والراديو سابقاً، يمكنك من خلالها عرض الجيد والرديء، والمفيد والفاسد. عندما تريد الدخول في هذا المجال، فقط تذكر... أنت تبث أفكارك بين الناس، فكن حذراً... 😲  
الجودة التقنية تهمني لحد معين، أي بعبارة أخرى لو كانت اللعبة بطيئة جداً أو ترتكب الأخطاء دائماً فطبعاً لن ألعبها (تخيل بث تلفزيوني مشوش، هل تستطيع عندها متابعة برنامجك المفضل؟) 😧 .
أما الجودة الفنية فهي محط اهتمام كبير لدي. بعض الألعاب تعتبر قطع من الفن البديع ☺ ، وأقدرها تماماً كما أقدر أي مقطوعة موسيقية أو فلماً متقناً أو كتاباً شيقاً. في كل هذه الألعاب كان الجانب الفني مبرراً من قبل طريقة اللعب وجو اللعبة. عندما أجد مؤثرات خاصة غير مبررة فإنها في أغلب الحالات لا تعلق بذاكرتي لأكثر من سنة، وأنساها عندما أرى مؤثرات أكثر إبهاراً في ألعاب أخرى 😒 .
 
 

في 22 يوليو 2008 03:27 م، عقد Saker حاجبيه بتفكير وقال:

2- مطور ألعاب مستقل ... ما رأيك ؟؟؟ هل دخلت الفكره إلى رأسك ؟؟ ... هل تعتقد بأن تطوير الألعاب جدير بأن تهبه حياتك ؟؟

ظهور المطورين المستقلين ضرورة تفرض نفسها. قليلة هي الشركات التي تسمح بالمخاطرة أو التخلي عن سلسلة ناجحة من الألعاب (أعلم أنه ينطبق علي المثل القائل:  من كان منزله من زجاج، فلا يرمي الناس بالحجارة 😳 )، لكن لسبب ما، يبدو أن قصور الموارد حافز كبير للإبداع 😒 ، وهذا هو الحال بالنسبة للمطورين المستقلين. وأعتقد أن قصة تطوير لعبة Portal تظهر نوعاً جديداً من أنظمة التعامل، حيث تشتري الشركات الكبرى الأفكار من الأفراد وتصقلها لتخرجها على شكل منتج فريد ولامع 😨 . 
أما عن كوني أهب حياتي لتطوير الألعاب، فلا أقول ذلك عن نفسي. أنا فقط أحبها كثيراً  😄 !
 



وفي 22 يوليو 2008 03:27 م، قال Saker متحمساً:

3- الألعاب الجاده  Serious games  ... هذا هو تعريفها على الويكى بيديا : A serious game is a software application developed with game technology and game design principles for a primary purpose other than pure entertainment. 
أما ألعاب الفيديو فهذا هو تعريفها على الويكى بيديا : A video game is a game that involves interaction with a user interface to generate visual feedback on a video device. ... ما رأيكم ؟؟؟ هو هو تعريف عادل للألعاب ؟؟ هل تعتقد بأن هذا التعريف يعطى الحق لشركات التطوير الكبرى فى حرق دمنا بالألعاب المكررة 😭 ...

أعتقد أن التسمية لا تنطبق على ألعاب مثل Need For Speed أو FIFA، مع أنها مكررة جداً 😧 . ما تعنيه هي الألعاب التي تهدف لأمور أخرى غير الترفيه.
قد يكون أفضل مثال على هذه النوعية هي ألعاب أفكار ميديا (تحت الرماد/تحت الحصار/قريش) ونظيراتها المعادية (Delta Force و America's Army)، حيث أن الهدف نشر أفكار معينة عند اللاعبين، وليس تسليتهم بالدرجة الأولى 😖 .
 
 
سعدت كثيراً بمعرفتك أخي أحمد 😄 ، وأتمنى أن تشاركنا بخبرتك التي تجمعها أثناء عملك في مشروع بركان الغضب! وأنا بالانتظار...
فلنتابع هذا الحوار الشيق...

وسام البهنسي
مبرمج في إنفيديا وإنفريمز

مبتدئ  أحمد صقر مشاركة 5

أما في 23 يوليو 2008 09:55 ص، فقد تنهد Mohammad Khashashneh بارتياح وهو يرد:

هذا فعلا ما يهمني, ولاكن ليس بالضرورة أن تكون مميزة. برأيي اللعبة المميزة اليوم ستكون أقل تميزا غدا, لذلك فأنا لا أفرق بين لعبة قديمة أو جديدة. و مستعد للعب سلسلة من الألعاب المتشابهة مثل Casstlevania و Rockman حتى لو وصلت إلى الجزء30

>< ... التميز يعنى فيه جديد .. وجديد يعنى هيتقلد ولما يتقلد مهيبقاش مميز .. ده اللى تقصده ؟؟؟ (لاحظ ان لو مفيش مميز مهيبقاش فيه تقليد له ) ... انت معندكش مانع تلعب ألعاب مكررة ... بس ممكن أعرف درجة اقتناعك بأن الألعاب المكررة دى ممتعة ؟؟ بالطريقة دى .. فى يوم من الأيام هنلاقى واحد يطلعلنا زى انشتين ويقولى عاوز يعمل لعبه واحده تجمع كل الألعاب ؟؟؟؟ ... الألعاب المفروض انها قطع فنيه >< "تخيل بقى لو الفنانين التشكيلين مثلا قلدوا بعض بالطريقة العبيطة اللى مطورى الألعاب بيقلدوا بعض فيها 😒 "
_______________(-)________________

في 23 يوليو 2008 10:32 ص، غمغم وسام البهنسي باستغراب قائلاً:

لقد اطلعت على مدونة جوناثان، ووجدت أنه يملك تسجيلاً لمحاضرته في مؤتمر MIGS 2007، وهي محاضرة مثيرة للاهتمام، وكنت أود أن أعرف ماذا سيكون رأيه عن ألعاب مثل GTA .  رابط المحاضرة (تسجيل صوتي مع سلايدات PowerPoint): http://number-none.com/montreal2007.zip (لقد قمنا بتغطية مؤتمر MIGS 2007 لمن يحب أن يلقي نظرة: http://www.agdn-online.com/coverage.aspx?view=migs2007_1

اه ... أى خدمة 😁 ... الظاهر طلعتوا معرفه



بتاريخ 23 يوليو 2008 10:32 ص، قطب وسام البهنسي حاجبيه بشدة وهو يقول:

 على كل حال، بالنسبة لأفكار التصميم فالموضوع متعلق بالثقافة بشكل كبير، ويمكنك استنتاج شكل الألعاب لكل ثقافة من منتجاتها الفنية في الوسائط الأخرى (الأفلام والأغاني والكتب). أعتقد أن هذا يعطيك فكرة عما يجب علينا توقعه من الثقافة الأمريكية أو الأوروبية أو اليابانية...
 
دى تفاصيل 😆 ... مكنش ده قصدى .... موضوع اللعبة حاجة و طريقة تقديم الموضوع ده وتناوله حاجة تانيه خالص >< ... اكيد محتوى اللعبة بيعتمد على الثقافات و توجه الأفراد و الشركات 😖 ...  



وفي 23 يوليو 2008 10:32 ص، أعرب وسام البهنسي عن رأيه بالموقف كالآتي:

لقد قرأت المقالة التي أرفقتها، وقد أعجبني سردك للمعلومات فيها ، إلا أن القسم الأخير الخاص بالمصطلحات آذاني لأنني كنت أقرأ وأفهم كل شيء بالعربية، وفجأة واجهت سيلاً طويلاً من المصطلحات الإنجليزية المشروحة بالإنجليزية أيضاً !

😒 😒 😒 >>"مخضوض" ... انا قرأت مقالتى تانى النهارده "عشان أشوف انا مهبب فيها إيه أصل عدا عليها كتير 🙁 " و لقيت أخطاء كتابية و نحوية بالعبيط 😢 ... المصطلحات اللى تحت متاخده من كتاب Break into game indusrty للحج Ernest adams الله يصلح حاله ويحسن إليه .."تعرفه ده كمان ؟؟ 😳 "

_____________(طيب .. نخش بقى فى الموضوع)___________



في 23 يوليو 2008 10:32 ص، قال وسام البهنسي بهدوء وتؤدة:

الألعاب هي وسط إعلامي مثلها كالتلفاز والراديو سابقاً، يمكنك من خلالها عرض الجيد والرديء، والمفيد والفاسد. عندما تريد الدخول في هذا المجال، فقط تذكر... أنت تبث أفكارك بين الناس، فكن حذراً...  الجودة التقنية تهمني لحد معين، أي بعبارة أخرى لو كانت اللعبة بطيئة جداً أو ترتكب الأخطاء دائماً فطبعاً لن ألعبها (تخيل بث تلفزيوني مشوش، هل تستطيع عندها متابعة برنامجك المفضل؟) .أما الجودة الفنية فهي محط اهتمام كبير لدي. بعض الألعاب تعتبر قطع من الفن البديع ، وأقدرها تماماً كما أقدر أي مقطوعة موسيقية أو فلماً متقناً أو كتاباً شيقاً. في كل هذه الألعاب كان الجانب الفني مبرراً من قبل طريقة اللعب وجو اللعبة. عندما أجد مؤثرات خاصة غير مبررة فإنها في أغلب الحالات لا تعلق بذاكرتي لأكثر من سنة، وأنساها عندما أرى مؤثرات أكثر إبهاراً في ألعاب أخرى
صحيح ^^& ... البعض يعتبرها الوريث الشرعى للتلفاز والسينيما ... يضاف لها حسنه أنها تفاعليه ... تأثيرها كبير و خصوصا على العقول الطرية "العيال الظأننه يعنى ☺ " ... مش شرط ان اللعبة تكون بتقدم طريقة لعب جديدة مثلا او عنصر جديد فيها .. المهم انى أحس بالتميز فعلا ... اكون مندمج فى اللعبة "هى دى اللعبة اللى بجد 😢 " .. وعلى العموم .. زى ماقلت .. كل دى أراء شخصيه ^^ ....



في 23 يوليو 2008 10:32 ص، عقد وسام البهنسي حاجبيه بتفكير وقال:

ظهور المطورين المستقلين ضرورة تفرض نفسها. قليلة هي الشركات التي تسمح بالمخاطرة أو التخلي عن سلسلة ناجحة من الألعاب (أعلم أنه ينطبق علي المثل القائل:  من كان منزله من زجاج، فلا يرمي الناس بالحجارة )، لكن لسبب ما، يبدو أن قصور الموارد حافز كبير للإبداع ، وهذا هو الحال بالنسبة للمطورين المستقلين. وأعتقد أن قصة تطوير لعبة Portal تظهر نوعاً جديداً من أنظمة التعامل، حيث تشتري الشركات الكبرى الأفكار من الأفراد وتصقلها لتخرجها على شكل منتج فريد ولامع . أما عن كوني أهب حياتي لتطوير الألعاب، فلا أقول ذلك عن نفسي. أنا فقط أحبها كثيراً  !

تمام برضه .... الفكره فى ان تطوير الألعاب يكون هنا للمتعة و لحب هذا المجال ^^ .... وليس لأنها وظيفة بتأكلنى عيش 😒 لانها لو بقت وظيفه ... فى الغالب هيشتغل بجمود .... "لا يجوز التعميم طبعا ... لكن انتوا لاحظتوا ان صناعة الألعاب فى هبوط ؟؟؟"



وفي 23 يوليو 2008 10:32 ص، قال وسام البهنسي متحمساً:

أعتقد أن التسمية لا تنطبق على ألعاب مثل Need For Speed أو FIFA، مع أنها مكررة جداً . ما تعنيه هي الألعاب التي تهدف لأمور أخرى غير الترفيه.قد يكون أفضل مثال على هذه النوعية هي ألعاب أفكار ميديا (تحت الرماد/تحت الحصار/قريش) ونظيراتها المعادية (Delta Force و America's Army)، حيث أن الهدف نشر أفكار معينة عند اللاعبين، وليس تسليتهم بالدرجة الأولى .

مممم 🙁 .... يبدوا انى سأحتاج للتوضيح 😠 ... للأسف تعريفات ويكى بيديا قاصرة ولا تعطى المعنى الحقيقى ... الألعاب الجادة هى الألعاب التى تستخدم فى مجالات أخرى غير التسليه ... فى الغالب تكون للمحاكاة .. مثلا محاكاة عمليه جراحية أو برامج تدريبية مثل برامج التدريب على الطيران ..... اما الألعاب الأخرى ^^ .... فهى تشمل كل هذا ... ما أقصده هو نظرة الناس على أن اللعبه هى عبارة عن  شوال وسائط متعدده لدرجة ان الألعاب اللى المفروض انها تكون للتسليه تبقى شبه الألعاب الجادة 😭 ... اما الأهداف فلا يمكن التصفيف على أساس اهميتها .. ببساطه لأنها موجوده فى كل مكان و فى أبسط الألعاب 😆



وفي 23 يوليو 2008 10:32 ص، ظهر شبح ابتسامة على وجه وسام البهنسي وهو يقول:

سعدت كثيراً بمعرفتك أخي أحمد ، وأتمنى أن تشاركنا بخبرتك التي تجمعها أثناء عملك في مشروع بركان الغضب! وأنا بالانتظار...فلنتابع هذا الحوار الشيق...

وانا أكثر والله ^^ .. والله أنا سعيد انى بناقشك .... ربنا يسهل ان شاء الله ولو فيه فرصه هبقى أعرض حكايتى مع المشروع ده عل الناس تتعظ "بقالى فيه تقريبا أربع سنين 😒 "

______ يالله ... الحوار لسه فى بدايته ^^ ... عاوزين كل البنى آدمين اللى فى المنتدى ده يشاركوا

😒 😒

أحمد صقر
مطور ألعاب مستقل
http://a-saker.blogspot.com

مبتدئ  إياس مشاركة 6

-
ما الذى تعنيه الألعاب لك ؟؟؟ هل تهتم أكثر بالجوده التقنيه والفنيه للعبه
أم كل مايهمك أن تشعر بروح اللعبه و تستمع بطريقة اللعبه المميزه ؟؟
- الألعاب تكنولوجيا جذابه و عالم مليء بالغموض و الأسرار  , كمبرمج فأنا أهتم ببيئة اللعبة البرمجية فقط و أن تكون خالية من الأخطاء و مريحة التعامل😄   , أما كمستخدم فيهمني كل جزئية من جزئيات اللعبة من الصوت و التصميم و البرمجة و روح اللعبة العامة و هل هي متقنه الصنع أم كما يقال  "هات ايدك و الحقني".
2- مطور ألعاب مستقل ... ما رأيك ؟؟؟ هل دخلت الفكره إلى رأسك ؟؟ ... هل تعتقد بأن تطوير الألعاب جدير بأن تهبه حياتك ؟
- مطور ألعاب لنقل هاو أو مستقل نعم و أعمل عليها لأنني ابرمج الألعاب لا لمكسب مادي و إنما مثلها مثل أي شي ممكن أن يصرف الإنسان في سبيله الوقت و الجهد لكي يتعمل عنه أكثر , على كل حال نحن كهواة فهذه هوايتنا و لن نندم عن هدر وقتنا في سبيله .😋

كنت أعمل دوماً بشكل مفرد على الماكس و الفوتوشوب و لغات البرمجة و لكن اللعبة تجمع أشخاص كثر لهدف واحد و تنمي روح التعاون لتحقيق اللعبة.

It takes hard work to stay on...Top.

خبير  Mohammad Khashashneh مشاركة 7

في 23 يوليو 2008 10:21 م، عقد Saker حاجبيه بتفكير وقال:

>< ... التميز يعنى فيه جديد .. وجديد يعنى هيتقلد ولما يتقلد مهيبقاش مميز .. ده اللى تقصده ؟؟؟ (لاحظ ان لو مفيش مميز مهيبقاش فيه تقليد له ) ...

نعم شيئ من هذا القبيل.

وفي 23 يوليو 2008 10:21 م، قال Saker متحمساً:

... انت معندكش مانع تلعب ألعاب مكررة ... بس ممكن أعرف درجة اقتناعك بأن الألعاب المكررة دى ممتعة ؟؟ بالطريقة دى .. فى يوم من الأيام هنلاقى واحد يطلعلنا زى انشتين ويقولى عاوز يعمل لعبه واحده تجمع كل الألعاب ؟؟؟؟ ... الألعاب المفروض انها قطع فنيه >< "تخيل بقى لو الفنانين التشكيلين مثلا قلدوا بعض بالطريقة العبيطة اللى مطورى الألعاب بيقلدوا بعض فيها

والله يا أخ Saker, أنا أقصد بأن لدي الإستعداد بأن ألعب ألعاب تنتمي لGenre معينة لأني أستمتع بها و أحب أن ألعب أجزاء جديدة من ألعابي المفضلة. و بما أن هذه الألعاب تنطوي تحت معادلة مستخدمة عدة مرات, فهي لن تكون "مميزة" بقدر ما كانت عليه الأجزاء الأولى من هذه الألعاب, ولكنني أبقى أحبها و ألعبها.  هذا لايعني أني سألعب مما هب و دب, بل يعني أن اللعبة المميزة بروحها, ستبقا كذلك للأبد!

رأيت مؤخرا clip ل Street Fighter 4 وهي لعبة جديدة قديمة! فهي تبدو مميزة جدا من ناحية تقنية, لكنها تستخدم نفس المعادلة المشهورة فيها Street Fighter و منذ 1991 و اللتي أعشقها جدا، لذلك أنا متحمس جدا لتجريبها. لو أن المصممين قرروا استخدام شيء جديد و "مميز" لكنه يغير من روح اللعبة لن أعتبرها Street Fighter.



وفي 23 يوليو 2008 10:21 م، ظهر شبح ابتسامة على وجه Saker وهو يقول:

الألعاب المفروض انها قطع فنيه >< "تخيل بقى لو الفنانين التشكيلين مثلا قلدوا بعض بالطريقة العبيطة اللى مطورى الألعاب بيقلدوا بعض فيها

أنا معاك إنو هناك شركات "بتحلب" الأفكار المميزة و "بتقززنا" بالكم الهائل من الألعاب المملة منها, كل ما علينا هو إهمالها فقط.
بالمناسبة, الألعاب ألعاب, و الفنون التشكيلية فنون تشكيلة. أنا لا أعتبرها واحدة.

محمد خشاشنة

من سار على الدرب وصل, من جد وجد...
بس عتبك على اللي بيسمع

خبير مدير وسام البهنسي مشاركة 8

في 23 يوليو 2008 08:21 ص، قال Saker بهدوء وتؤدة:

المصطلحات اللى تحت متاخده من كتاب Break into game indusrty للحج Ernest adams الله يصلح حاله ويحسن إليه .."تعرفه ده كمان ؟؟ 😳 "

طبعاً. لإرنست آدامز محاضرة جميلة جداً عن دور العمارة في صناعة الألعاب، وقد كانت من ضمن المراجع التي اعتمدت عليها في مشروع تخرجي في الكلية، والذي كان جزءاً من مشروع متحف العمارة الأموية في الواقع الافتراضي (http://www.inframez.com/dev_moavr.htm).
 
 

في 23 يوليو 2008 08:21 ص، عقد Saker حاجبيه بتفكير وقال:

مممم 🙁 .... يبدوا انى سأحتاج للتوضيح 😠 ... للأسف تعريفات ويكى بيديا قاصرة ولا تعطى المعنى الحقيقى ... الألعاب الجادة هى الألعاب التى تستخدم فى مجالات أخرى غير التسليه ... فى الغالب تكون للمحاكاة .. مثلا محاكاة عمليه جراحية أو برامج تدريبية مثل برامج التدريب على الطيران ..... اما الألعاب الأخرى ^^ .... فهى تشمل كل هذا ... ما أقصده هو نظرة الناس على أن اللعبه هى عبارة عن  شوال وسائط متعدده لدرجة ان الألعاب اللى المفروض انها تكون للتسليه تبقى شبه الألعاب الجادة 😭 ... اما الأهداف فلا يمكن التصفيف على أساس اهميتها .. ببساطه لأنها موجوده فى كل مكان و فى أبسط الألعاب 😆
 

المقالة تضرب أمثلة "بألعاب المحاكاة" والتي تختلف عن برامج المحاكاة البحتة. قد تكون التقنيات مشتركة، لكن المضمون والبنية والتسمية تختلف. فبرنامج محاكاة هبوط مركبة على سطح المريخ لا يعتبر لعبة. بالمثل برامج التدريب على العمليات الجراحية أيضاً تختلف عن "ألعاب محاكاة" العمليات الجراحية (كلعبة Trauma Center مثلاً). المقالة في ويكيبيديا تذكر SimCity وألعاب مشابهة كألعاب محاكاة.
 
برامج المحاكاة تهتم بالدقة الحسابية بشكل كبير، وتبتعد عموماً عن الأمور الغير وظيفية إن أمكن. الألعاب في المقابل تهتم بجذب اللاعبين بمناظر براقة ودائماً تضع المتعة وسرعة الأداء في المرتبة الأولى فوق الصحة الرقمية ومطابقة الواقع.

وسام البهنسي
مبرمج في إنفيديا وإنفريمز

مبتدئ  أحمد صقر مشاركة 9

في 25 يوليو 2008 06:15 ص، قال وسام البهنسي بهدوء وتؤدة:

المقالة تضرب أمثلة "بألعاب المحاكاة" والتي تختلف عن برامج المحاكاة البحتة. قد تكون التقنيات مشتركة، لكن المضمون والبنية والتسمية تختلف. فبرنامج محاكاة هبوط مركبة على سطح المريخ لا يعتبر لعبة. بالمثل برامج التدريب على العمليات الجراحية أيضاً تختلف عن "ألعاب محاكاة" العمليات الجراحية (كلعبة Trauma Center مثلاً). المقالة في ويكيبيديا تذكر SimCity وألعاب مشابهة كألعاب محاكاة. برامج المحاكاة تهتم بالدقة الحسابية بشكل كبير، وتبتعد عموماً عن الأمور الغير وظيفية إن أمكن. الألعاب في المقابل تهتم بجذب اللاعبين بمناظر براقة ودائماً تضع المتعة وسرعة الأداء في المرتبة الأولى فوق الصحة الرقمية ومطابقة الواقع.

معلومه جديدة ^^ ... لكنى دائما مأراهم يستخدموا مصطلح "ألعاب المحاكاة " عند التحدث عن "برامج المحاكاة" التى تستخدم لأهداف علمية و بحثية وتدريبية ... يمكن ده سبب اللبس اللى عندى 😖 ....

لكن الموضوع هو فى ان ألعاب الفيديو فن ^^& ... إيه رأيكوا نحلل لعبة Neighbours from hell وناخدها كمثال للعبة مميزة 😢

أحمد صقر
مطور ألعاب مستقل
http://a-saker.blogspot.com

خبير  أحمد عبد الغني مشاركة 10

وفي 26/رجب/1429 10:58 ص، قال Saker متحمساً:

إيه رأيكوا نحلل لعبة Neighbours from hell وناخدها كمثال للعبة مميزة 😢

والله يا ليت! فكرة رائعة! لكن لا داعي للحزن 😄

اللهم انصر أهلنا في فلسطين وآجرنا أن نكون عوناً لهم