الشبكة العربية لمطوري الألعاب

مبتدئ  أحمد صقر مشاركة 1

السلام عليكم .... أنا ملاحظ ان الموقع هنا فيه مواهب جامده ^^ ... بس للأسف مفيش نشاط كبير فى الشبكة "بغض النظر عن مشروع وادى الملوك😁 "  عشان كده حبيت أحط موضوع عن لعية شغال عليها دلوقتى  هنا عشان نستفيد من تعليقات الناس اللى موهوبة هنا .. ☺
بسم الله الرحمن الرحيم


أخباركم ^^ ؟؟؟ .... بقالى فتره بعيد عن المنتدى ... ثانويه باميه بقى يكفيكوا شر ذل التعليم فى مصر 😭 ... خلينا فى المهم ... انا من فتره بدأت أشغتل على لعبة .... فكرتها جديدة شويه ^^... انى أستخدم رسوم المنمنمات الإسلامية كأسلوب فنى للعبة و أعتمد على الرسوم الموجوده فى توليد رسوم اللعبه ... كنت بناقش الموضوع ده فى منتدى أجنبى  : http://forums.tigsource.com/index.php?topic=2839.0... كنت قررت أنى اعتمد على رسوم فنان المنمنات الكبير والعالمى "وتقريبا الوحيد >< " التركى نصرت كوبلن (الله يرحمه مات السنادى) .... بس الخبر الحلو .. ان ابنه هيشتغل معايا على جرافيك اللعبه ... هو كان عمل فيلم قصير لوثائقى بتذيعة قناة تركيا الوطنيه .. انا قلت أفتح الموضوع ده هنا وابقى أحط أخبار الشغل عاللعبة هنا وبالمرة اللى عاوز يساعد ...^^&
دى كانت تجارب كده عشان أشوف اللعبة ممكن يبقى شكلها إيه فى الأسلوب الفنى ده :-


تعديل : أنا حاسس ان الموضوع مكانه غلط ... ياريت لو مكانه غلط حد مالمشرفين ينقله مشكورا ^^ وأسف مقدما

أحمد صقر
مطور ألعاب مستقل
http://a-saker.blogspot.com

خبير مدير وسام البهنسي مشاركة 2

وعليكم السلام أخي أحمد،
 
افتقدناك في مشروع وادي الملوك، لكن كما يقولون، الغائب عذره معه.. وطالما أنها الدراسة فأنت معذور تماماً! 😄
 
بصراحة أثلجتَ صدري بهذه الفكرة الفريدة والجريئة للعبة منمنمات. والصورة التي طرحتها واعدة جداً ومشوقة، وأتمنى أن تحدِّثنا أكثر عن نظرتك لهذا المشروع وكيف تريده أن يصبح في النهاية.

 

وفي 16/ذو القعدة/1429 06:36 م، أعرب Saker عن رأيه بالموقف كالآتي:

كنت قررت أنى اعتمد على رسوم فنان المنمنات الكبير والعالمى "وتقريبا الوحيد >< " التركى نصرت كوبلن (الله يرحمه مات السنادى) .... بس الخبر الحلو .. ان ابنه هيشتغل معايا على جرافيك اللعبه ... هو كان عمل فيلم قصير لوثائقى بتذيعة قناة تركيا الوطنيه

جهلي الفني منعني من السماع باسم نصرت كوبلن، لذلك لا يمكنني القول سوى: عليه رحمة الله، ولا حول ولا قوة إلا بالله. وسأحاول التعرف الإلمام بما أجده من أعماله باذن الله.
من جهة أخرى فإن خبر اتفاقك على العمل مع ابن نصرت هو أمر ممتاز برأيي، وآمل أن نرى نتائج عملكم المثمرة قريباً إن شاء الله...



في 16/ذو القعدة/1429 06:36 م، قال Saker بهدوء وتؤدة:

انا قلت أفتح الموضوع ده هنا وابقى أحط أخبار الشغل عاللعبة هنا وبالمرة اللى عاوز يساعد ...^^&

فكرة رائعة، وأعتقد أنك قد وصلت للمكان الصحيح. فإن لم تساعدك الشبكة العربية لمطوري الألعاب في لعبة كهذه، فمن سيساعدك إذن؟! ☺  
نحن جاهزون في هذه الشبكة لنساعدك في إنجاز مشروعك في أي من الجوانب التي تحتاجها. فهذا مشروع بناء وله قيمة عالية، ونرجو رؤيته يتحقق.
أقترح عليك البدء بفتح موضوع مخصص للمشروع، تشرح فيه فكرة المشروع (كما فعلنا في وادي الملوك مثلاً)، وتضع أهدافك التي تريد الوصول لها. وسينضم إليك من تحتاجه من ذوي الاختصاص للبدء بالعمل تحت إدارتك وتوجيهك والاستمرار فيه حتى النهاية ان شاء الله.
 
في النهاية تكون خبرة العاملين في المشروع قد ازدادت، كما أنهم يحصلون على تكريم بذكر أسمائهم واسم الشبكة ضمن العمل، لتزداد الثقة وتزدهر المشاريع العربية أكثر إن شاء الله...
 
 
أشجعك مرة أخرى على هذه المبادرة الجميلة، ونحن بانتظار أن تبدأ المشروع على أحر من الجمر 😄

وسام البهنسي
مبرمج في إنفيديا وإنفريمز

مبتدئ  أحمد صقر مشاركة 3

في 15 نوفمبر 2008 09:54 ص، قال وسام البهنسي بهدوء وتؤدة:

أتمنى أن تحدِّثنا أكثر عن نظرتك لهذا المشروع وكيف تريده أن يصبح في النهاية.


😁  مستند التصميم فى الطريق ... لكن الأول محتاج أعمل شوية تجارب prototypes لأسلوب اللعب و كده .... كل الكلام اللى هقوله دلوقتى غير مؤكد وممكن ستغير فى أى مرحلة من الشغل لأنى لسه فى مرحلة التجريب 😆   ....... اللعبة هتكون مغامرات .. بأسلوب الأعلاب اللى اتعودنا عليها من لوكس أرت ... زى monkey island و day of the tentacles .... هو فيه لعبة قريبه من فكرة الجيم بلاى اللى هستخدمها ... لعبة the tales of bingwood : http://www.bugfactory.fi/?page=bingwoodانا كل اللى يهمنى دلوقتى هو الأسلوب الفنى للعبة .. لأنه هى دى الحاجة المميزة فى اللعبة ... بشوف أفضل طريقة أوصل بيها للروح المطلوبة فى اللعبة .. اللى هى الاحساس بالقدم وفى نفس الوقت كأنك بتلعب فى لوحة منمنمات ... ده العمل اللى مصطفى نصرت عمله لقناه تركيا :  ألعاب مش قليلة بتستخدم الجرافيك المرسوم يدوى ... بس فيه لعبة معينة حاططها فى قايمه الإلهام 😁  ... لعبه Gesundheit! :http://www.underwaterbase.com/ .... فيها الروح المطلوبه ^^ ... هحاول أستخدم نفس الطريقة فى التظليل ... بالإضافه ان مصطفى بيستعمل نفس التقنيه فى التحريك ... اللى هى استخدام الماكس و تحريك الفيرتكس بتاعت المسطح ☺  ... فيه نتايج طيبه لغايه دلوقتى فى تحريك الشخصيات هحاول أرفعها هنا ان شاء الله ..... اه ... نسيت أقول .... قريب هحط نسخة مبدئية كده من مستند التصميم على صورةWiki  عشان الكل يقدر يعدل فيه براحته ونقدر نوصل لفكره كويسه ^^&

في 15 نوفمبر 2008 09:54 ص، عقد وسام البهنسي حاجبيه بتفكير وقال:

جهلي الفني منعني من السماع باسم نصرت كوبلن، لذلك لا يمكنني القول سوى: عليه رحمة الله، ولا حول ولا قوة إلا بالله. وسأحاول التعرف الإلمام بما أجده من أعماله باذن الله.من جهة أخرى فإن خبر اتفاقك على العمل مع ابن نصرت هو أمر ممتاز برأيي، وآمل أن نرى نتائج عملكم المثمرة قريباً إن شاء الله...

نصرت كوبلن هو اللى مزخرف المترو اللى فى اسطنبول ^^ .... ممكن تعتبره منقذ فن المنمنات ... الله يرحمه بقى ... البركة فى ابنه وتلاميذه ^^.... تعرفى عليه كان بالصدفه البحته ☺  .. يمكن عشان ربنا كاتب للمشروع ده النجاح 😁


وفي 15 نوفمبر 2008 09:54 ص، قال وسام البهنسي متحمساً:

فكرة رائعة، وأعتقد أنك قد وصلت للمكان الصحيح. فإن لم تساعدك الشبكة العربية لمطوري الألعاب في لعبة كهذه، فمن سيساعدك إذن؟!  نحن جاهزون في هذه الشبكة لنساعدك في إنجاز مشروعك في أي من الجوانب التي تحتاجها. فهذا مشروع بناء وله قيمة عالية، ونرجو رؤيته يتحقق.أقترح عليك البدء بفتح موضوع مخصص للمشروع، تشرح فيه فكرة المشروع (كما فعلنا في وادي الملوك مثلاً)، وتضع أهدافك التي تريد الوصول لها. وسينضم إليك من تحتاجه من ذوي الاختصاص للبدء بالعمل تحت إدارتك وتوجيهك والاستمرار فيه حتى النهاية ان شاء الله.

جميل ... انتوا تفيدونى تقنيا و أنا أفيدكم وظيفياً ^^ .. أتفاق ؟؟ ....... انا عندى خبره لا بأس بها فى توثيق تصاميم الألعاب ... هحاول أظهر العمليه بكاملها فى المنتدى هنا .... بس فى نفس الوقت ممكن تقول عليا دمب أس فى البرمجة 😠  ... يعنى نظريا ماشى .. اخدت دورة فى البرمجة الموجهة للكائنات لما كنت فى الإعدادى وهى اللى شيالانى شويه .... عشان كده لما بدأت فى المشروع حطيت قدامى خيارين ... إما الجيم ميكر : http://www.yoyogames.com/make  .... أو الـ Adventure Game Studio : http://www.adventuregamestudio.co.uk/ ...... امبارح بس رسيت على الـ AGS لأن فيه إمكانيات هحتاج ابرمجها من الصفر لو استخدمت الجيم ميكر ... زى الباث فيندينج و الديالوجز .. إلخ إلخ .... بس الظاهر كده الشبكة هنا هتخلنا أفكر فى الـ C++ 😒  ... لو فيه حد مستعد يمسك فى الموضوع ده انا معنديش مشكلة .. بس مش هقدر أساعده غير وظيفيا فقط 🙁  ... و فى كل الحالات انا هعمل الـ prototype  على الـAGS  .....😁


وفي 15 نوفمبر 2008 09:54 ص، ظهر شبح ابتسامة على وجه وسام البهنسي وهو يقول:

في النهاية تكون خبرة العاملين في المشروع قد ازدادت، كما أنهم يحصلون على تكريم بذكر أسمائهم واسم الشبكة ضمن العمل، لتزداد الثقة وتزدهر المشاريع العربية أكثر إن شاء الله...  أشجعك مرة أخرى على هذه المبادرة الجميلة، ونحن بانتظار أن تبدأ المشروع على أحر من الجمر 

انا عندى اقتراح خارج الموضوع شويه  .... اقترح انك تعمل مدونه مشتركة يشترك فيها لأعضاء النشيطين فى الموقع ويبقوا يكتبوا فيها أول بأول ... أعتقد ده هيزيد من شعبيه الموقع بصفه خاصه والمجال بصفه عامه ^^

أحمد صقر
مطور ألعاب مستقل
http://a-saker.blogspot.com

خبير مدير وسام البهنسي مشاركة 4

في 17/ذو القعدة/1429 07:06 ص، عقد Saker حاجبيه بتفكير وقال:

😁  مستند التصميم فى الطريق ... لكن الأول محتاج أعمل شوية تجارب prototypes لأسلوب اللعب و كده

لقد شاهدت الألعاب التي ذكرتها، وأعتقد أن اللعبة ستكون مميزة.
 


وفي 17/ذو القعدة/1429 07:06 ص، قال Saker متحمساً:

انتوا تفيدونى تقنيا و أنا أفيدكم وظيفياً ^^ .. أتفاق ؟؟

لا مشاكل على الإطلاق. الموضوع كله بيدك، عندما تفتتح المشروع، حدد المهام المطلوبة من الشخص الذي تتمنى مساعدته، وإن شاء الله الأعضاء الذين يجدون في أنفسهم القدرة والوقت سينضمون إليك. 
 

وفي 17/ذو القعدة/1429 07:06 ص، ظهر شبح ابتسامة على وجه Saker وهو يقول:

عشان كده لما بدأت فى المشروع حطيت قدامى خيارين ... إما الجيم ميكر : http://www.yoyogames.com/make  .... أو الـ Adventure Game Studio : http://www.adventuregamestudio.co.uk/ ...... امبارح بس رسيت على الـ AGS لأن فيه إمكانيات هحتاج ابرمجها من الصفر لو استخدمت الجيم ميكر ... زى الباث فيندينج و الديالوجز .. إلخ إلخ .... بس الظاهر كده الشبكة هنا هتخلنا أفكر فى الـ C++ 😒  ... لو فيه حد مستعد يمسك فى الموضوع ده انا معنديش مشكلة .. بس مش هقدر أساعده غير وظيفيا فقط 🙁  ... و فى كل الحالات انا هعمل الـ prototype  على الـAGS  .....😁

أعتقد أنه لمثل هذه اللعبة فإن قرار استخدام AGS هو الأقرب للصواب، وسيوفر الجهد على الجميع ويبسط العمل. لكن قبل أن نثبت الموضوع، أعتقد أنه من الأفضل قراءة مخطط اللعبة ومعرفة إن كان هناك متطلبات معينة قد تقف في وجه هذا القرار، وتضطر المشروع لاستخدام تقنية بديلة. 
 



أما في 17/ذو القعدة/1429 07:06 ص، فقد تنهد Saker بارتياح وهو يرد:

انا عندى اقتراح خارج الموضوع شويه  .... اقترح انك تعمل مدونه مشتركة يشترك فيها لأعضاء النشيطين فى الموقع ويبقوا يكتبوا فيها أول بأول ... أعتقد ده هيزيد من شعبيه الموقع بصفه خاصه والمجال بصفه عامه ^^

لقد طُرحت هذه الفكرة بالفعل، وهي في صدد التنفيذ الآن. فقط نحتاج إلى بعض الوقت لإنهائها بالشكل اللائق. سنحاول أن نطلق الميزة في أقرب فرصة ممكنة إن شاء الله. 😄

وسام البهنسي
مبرمج في إنفيديا وإنفريمز

مبتدئ  أحمد صقر مشاركة 5

وفي 16 نوفمبر 2008 04:02 ص، ظهر شبح ابتسامة على وجه وسام البهنسي وهو يقول:

لقد شاهدت الألعاب التي ذكرتها، وأعتقد أن اللعبة ستكون مميزة.

يمكن الخبر ده يكون قديم شويه "من أسبوعين 😆 " ... بس الحج Tim Schafer كان حط مستند التصميم بتاع لعبة Grim Fandango 😒  ... بيتهيقلى الكل عارف اللعبة دى ... انا من أول مابدأت اشتغل على المشروع ده و القدر كله فى صالحى و دى حاجة مبشره ☺  ..... الأهم انى لحقت أنزل نسخة مالمستند قبل ما يشيله تانى .... للى ميعرفش .. اللعبة دى من أجمد ألعاب المغامرات بالطريقة اللى ناوى أعمل بيها اللعبة دى .. وبالتأكيد المستند ده هيفيدنا ... عشان كده انصح الكل بتنزيله وقرائته من هنا : http://willhostforfood.com/access.php?fileid=39994    دى حلاوه الانترنت ^^ ... مفيش حاجة بتضيع ..

أما في 16 نوفمبر 2008 04:02 ص، فقد تنهد وسام البهنسي بارتياح وهو يرد:

لا مشاكل على الإطلاق. الموضوع كله بيدك، عندما تفتتح المشروع، حدد المهام المطلوبة من الشخص الذي تتمنى مساعدته، وإن شاء الله الأعضاء الذين يجدون في أنفسهم القدرة والوقت سينضمون إليك. 

^^ ان شاء الله .... زى ماقلت ... ان شاء الله هعمل ويكى بسيطه كده لمستند التصميم والكل يقدر يعدل فيها ☺  

في 16 نوفمبر 2008 04:02 ص، غمغم وسام البهنسي باستغراب قائلاً:

أعتقد أنه لمثل هذه اللعبة فإن قرار استخدام AGS هو الأقرب للصواب، وسيوفر الجهد على الجميع ويبسط العمل. لكن قبل أن نثبت الموضوع، أعتقد أنه من الأفضل قراءة مخطط اللعبة ومعرفة إن كان هناك متطلبات معينة قد تقف في وجه هذا القرار، وتضطر المشروع لاستخدام تقنية بديلة. 

عشان كده انا قلت هعمل البروتوتيب بالAGS ... ربنا يسهل و يكون مناسب ...  ... بدأت امبارح أتصفح الدليل المرفق مع البرنامج ... الظاهر كده هيكون مناسب 😖

بتاريخ 16 نوفمبر 2008 04:02 ص، قطب وسام البهنسي حاجبيه بشدة وهو يقول:

لقد طُرحت هذه الفكرة بالفعل، وهي في صدد التنفيذ الآن. فقط نحتاج إلى بعض الوقت لإنهائها بالشكل اللائق. سنحاول أن نطلق الميزة في أقرب فرصة ممكنة إن شاء الله.

دى من أجمل الأخبار اللى سمعتها فى حياتى☺  ....

أحمد صقر
مطور ألعاب مستقل
http://a-saker.blogspot.com

مبتدئ  أحمد صقر مشاركة 6


السحاب مؤقت

أحمد صقر
مطور ألعاب مستقل
http://a-saker.blogspot.com

خبير  سعيد بسيوني مشاركة 7




 
ما شاء الله ما شاء الله
إيه الرسم البديع ده  😲
 
يعني مش متخيل لما تتحرك كلعبة حتطلع إزاي. احنا جاهزين لأي استشارات برمجية هنا.. يعني 24 / 7  ☺

محترف  انس مشاركة 8

السلام عليكم

ههممم ... ماذا ساقول ؟ ... ماذا ساقول ؟ .... ياخي بلله عليك قد سحرتني
هل تصدق لو قلت لك اني لم ارى تصميما بهذه الروعة من قبل ؟ ...  جميل جدا وجذاب .

انا اود مشاركتكم هذا العمل كمبرمج و لكن :

1- انا مبرمج بلغة السي  و لست محترفا ,و لكنني طورت لعبتين من قبل ... فهل رغم ذلك يمكنني المشاركة ؟
2- لحد الان لم ابدء بتعلم البرمجة الثلاثية البعاد فهل اللعبة ستكون ثلاثية البعاد ؟
3- هل يمكن نناقثة اسلوب اللعبة معكم ام انكم قررتم اسلوبا محددا و انتهى الامر ؟
4- ماهو سيناريو اللعبة ؟
5- هل سوف تستخدمون صانع العاب جاهز ام سوف تلجئون الى البرمجة للحصول على نتائج افضل
6-هل ........  ااااااهههه اصمت قليلا ايها الشاب .......☺

اظن ان موضوعا خاصا و مفصلا حول اللعبة سيكون ذا فائدة كبيرة  لذلك انا بانتظاره

سلام